2008/10/14

米国バイブルベルトのカトリック枢機卿

米国のバイブルベルト唯一のカトリック枢機卿である、テキサス州Galveston-HoustonのDaniel DiNardo枢機卿のインタビュー記事をNational Catholic Reporterが掲載した。この中で、Daniel DiNardo枢機卿は創造論およびインテリジェントデザインについて科学として語ることを問題視する立場で答えている。
When someone in the Bible Belt asks you what the Catholic church thinks about creationism, what do you say?

バイブルベルトの誰かから、カトリック教会が創造論についてどう考えるか問われたら、どう答えますか?


I actually don’t know that anyone’s ever asked me, but if someone did, what I would say is that the Bible tells us the ‘why’ of things. The importance of the Book of Genesis is on the ordered character of God’s creation. For the rest, the Catholic church is receptive to the role of reason, and reason tells us ‘how’ things go. To us, the ‘why’ is more important, and that’s what religion answers. Of course, there are some people, whether in the state of Texas or outside, who want to use the creationism question to attack the notion that God has any role or any agency in the world at all. That’s not true with all people who argue for evolution, but it’s true of some of them. You have to realize that in Texas, those would be fighting words among the politicians.

そのようなことを実際に聞かれたことはないが、聞かれたとすれば、私は聖書は我々に「何故」を教えていると答えます。創世記の重要なところは、神の創造の秩序性である。カトリック教会は理性の役割を受容しており、理性は「いかに物事が起きるか」を教えてくれるものです。我々にとって、「何故」の方が重要であり、それこそが宗教が答えるものです。もちろん、テキサス州であれ州外であれ、神が世界の中で役割を果たしていないという主張を創造論の問いで攻撃したいという人々がいることはわかっています。進化論について論じる人々すべてがそうだというわけではないが、一部の人々にとってはそうです。テキサス州では政治家たちの間で戦いの言葉であることを知るべきでしょう。

There are some Catholics in the United States who are very attracted to the idea of ‘intelligent design.’ What do you make of that?

米国のカトリック教徒の中には、インテリジェントデザインの考え方について、興味を持つ人々がいます。これについて、どう考えますか?


If ‘intelligent design’ is used as a philosophical argument to talk about the foundations of how we understand science, I have no problem with it. Some people are using it as a scientific explanation per se, but it’s really not. It’s a philosophical explanation trying to show the presuppositions by which we can talk about divine purpose or providence in the world. I think that’s great, that’s very important.

科学の理解の方法についての基礎について論じるために、インテリジェントデザインを哲学の議論として使われるのであれば、問題ではないでしょう。一部の人々はインテリジェントデザインを本質的に科学的説明として使っているが、それは正しくない。世界にある神の目的あるいは摂理について語るための前提を示そうとする哲学的説明です。それはすごいことで、とても重要です。

The problem I see on both sides –both with some of those who are pushing the evolution agenda and with intelligent design – is that they’re really arguing philosophy, they’re not arguing science.

進化論およびインテリジェントデザインを支持する人々の中に、それらを科学ではなく、哲学として論じている人々がいることに問題があると考えています。

Of course, the intelligent design people understand themselves to be making a scientific argument. They contend that you can’t explain to move from simple to complex species in terms of a linear progression driven by random mutation and natural selection, that there’s an ‘irreducible complexity’ to life that requires the hypothesis of a designer.

もちろん、インテリジェントデザイン支持者たちは科学の議論をしている理解しています。彼らは、ランダムな突然変異と自然選択によって推進される直線的な発展として単純な種から複雑な種へと変化することは説明できず、デザイナー仮説を必要とする還元不可能の複雑さが生命にあると考えています。


Some of that is probably true, though I don’t know that it necessarily leads to intelligent design. Of course, you can take an alternative explanation [to evolution]. You could use Aristotle’s notion of substantial forms that are just always around, for example, and explain the results that way, which wouldn’t necessarily give you a theory of design.

それらの中には正しいものもあるでしょうが、私はインテリジェントデザインに必ずしも導かれるものではないと考えています。もちろん、進化論に代わる理論を考えることはできます。たとえば、いつもまわりにあるアリストテレスの実体論を使って、結果をそのように説明してもよいでしょう。それだと、デザイン論を導きません。

I think we have to be careful in our public schools that when people are teaching evolution, they’re not teaching metaphysical evolution, but rather methodological evolution, which is okay.

公立学校で進化論を教えるとき、形而上学的進化論ではなく、方法論的進化論を教えるように細心の注意を払う必要があると思います。

....
[Interview with Cardinal Daniel DiNardo (2008/10/12) on National Catholic Reporter]
自然科学を方法論の世界にとどめるとともに、宗教を形而上学の世界にとどめるという原則に従った受け答えである。

特に内容に新しいことはない。どちらかといえば、バイブルベルトにカトリックが枢機卿を配置していることの方がおどろきかも。
posted by Kumicit at 2008/10/14 00:01 | Comment(0) | TrackBack(0) | News | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
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