Senate Bill 433, introduced in the New Mexico Senate on February 2, 2009, and referred to the Senate Education Committee, is the third antievolution bill to be introduced in a state legislature in 2009. If enacted, the bill would require schools to allow teachers to inform students "about relevant scientific information regarding either the scientific strengths or scientific weaknesses pertaining to biological evolution or chemical evolution," protecting teachers who choose to do so from "reassignment, termination, discipline or other discrimation for doing so."ニューメキシコ州上院法案SB433の提案者Kent L. Cravens州上院議員は、共和党District-21選出である。
2009年2月2日、ニューメキシコ州上院にSB433が提案され、州上院教育委員会に委ねられた。これは2009年の3個目の反進化論州法案である。成立すれば、生物進化あるいは化学進化に関する科学的強さと科学的弱さにいずれに関する関連科学情報を生徒たちに知らせることを、教師たちに許すことを学校に義務付けることになる。これにより、生徒たちに知らせることを選択した教師たちを、配置転換・解雇・懲戒・差別待遇から守る。
...
Although SB 433 explicitly states that it "specifically does not protect the promotion of any religion, religious doctrine or religious belief" and defines "scientific information" as "information derived from observation, experimentation and analyses regarding various aspects of the natural world conducted to determine the nature of or principles behind the aspects being studied," it also states that "'scientific information' may have religious or philosophical implications and still be scientific in nature."
SB433は明示的に「宗教・宗教教義・宗教信条の推進を保護しない」と記述し、「科学的情報を、学習する見方の背後にある性質あるいは原理を定めるために実行される、自然界の様々な面についての観察・実験・分析によって得られる情報」と定義しているが、「科学的情報は、本質的に科学的であれば、宗教もしくは哲学的含意を持っていてもよい」と記述している。
[Antievolution legislation in New Mexico (2009/02/03) on National Center for Science Education]
ニューメキシコ州議会には2007年にも、共和党District 56選出のW. C. "Dub" Williams州下院議員が2007 SB0371を提案している。文面は同じ:
A. The department shall adopt rules that:いずれも州上下院本会議にたどりつくことなく、2007年3月17日に廃案になっている。
(1) give teachers the right and freedom, when a theory of biological origins is taught, to objectively inform students of scientific information relevant to the strengths and weaknesses of that theory and protect teachers from reassignment, termination, discipline or other discrimination for doing so; and
(2) encourage students to critically analyze scientific information, give them the right and freedom to reach their own conclusions about biological origins and provide that no student shall be penalized in any way because the student subscribes to a particular position on biological origins.
現在、有効な反進化論州法および相当品は次の3個:
- ルイジアナ州の反進化論州法SB733/Act473成立 (2008/06/28) [Act473]
- アラバマ州の反進化論ステッカー
==>Information about the Alabama "Evolution Warning Label" on Alabama Citizens for Science Education - テキサス州教育委員会はピンポイントな創造論用語を承認 (2009/01/24)
「異なる種の共通祖先についての科学理論の十分なところと不十分なところ」
また、2009年の反進化論州法案は2月4日現在で3個:
- オクラホマ州上院に反進化論州法案提案 (2009/01/08) [SB320] (2008年の反進化論州法案原案"Academic Freedom on Evolution"と同様)
- ミシシッピ州下院に反進化論州法案登場 (2009/01/13) [HB25] (反進化論ステッカーを教科書に貼る)
- ニューメキシコ州反進化論州法案SB433
この他に州教育委員会レベルで1個:
- ルイジアナ州の理科教育規則の改訂 (2009/01/1)
ルイジアナ州法Act473に基づく、ルイジアナ州教育委員会による理科教育ガイドラインの改訂作業進行中
2008年の反進化論州法案は以下のような結果に終わっている:
- 忘れた頃にミシガン州反進化論州法案が委員会審議時間切れで廃案 (2008/12/21) [HB6027]
- サウスカロライナ州の反進化論州法案が廃案に (2008/06/07) [SB1286]
- ミズーリ州下院の反進化論州法案が廃案に (2008/05/21) [HB2554]
- アラバマ州下院の反進化論州法案が廃案に (2008/05/11) [HB923]
- フロリダ州の反進化論州法案は廃案に (2008/05/03) [SB2692]
- ルイジアナ州の反進化論州法SB733/Act473成立 (2008/06/28) [Act473]
タグ:反進化論州法