2006/01/08

創造論を理科の授業で教えるべきだと考える米国の高校生物教師の多さ

ちょっと古めのSkeptic Inquirerの記事(2001年11-12月号)をながめていて、愕然とする記事を見つけた。
調査時期は1980〜1999年と幅があるのだが、高校の1/3程度の生物教師たちが、理科の授業で創造論を教えるべきだと考えているという記事。理科教育の基準をどう変えようとも、教育委員会をインテリジェントデザイン運動から守りきろうとも、現場でくずされそう。




以下の表を見てほしい。これは米国の高校の生物の教師(teachers)と教育委員(board)たちが公立学校の理科の授業で創造論を教えるべきだと信じている比率の調査結果のまとめである。出典は、Skeptical Inquirerの2001年11-12月号に掲載されたRandy Moore(University of Minnesotaの生物学の教授)の"Educational Malpractice Why Do So Many Biology Teachers Endorse Creationism?"という記事(FindArticlesのコピー)にあったデータ。調査時期は1980〜1999年までまちまちだが、おおよその傾向はわかるだろう。


Table 1. Percentages of high school biology teachers and administrators
who believe that creationism should be taught
in science classes of public schools

Group Percentage Researcher

Up to 50%
Kansas teachers in some schools Aldrich 1999

South Dakota teachers 39 Weld and McNew 1999
Illinois teachers 30 Nickels and Drummond 1985
Kentucky teachers 69 Ellis 1986
Louisiana teachers 29 Aguillard 1999
Ohio teachers 38 Zimmerman 1987
Georgia teachers 30 Eglin 1983
Georgia teachers (one county) 32 Buckner 1983
Ohio school board presidents 53 Zimmerman 1987-1988
School board members 75 Finding 1980
United States teachers 45 Affannato 1986
United States teachers 39 Nelkin 1982

[ Randy Moore 2001 p4]


愕然とする他ない。1999年の調査でも、サウスダコタ州では39%の生物教師が、ルイジアナ州では29%の生物教師が創造論を理科の授業で教えるべきだと考えているのだ。

個々に見ていっても、ひどいものだ。

In Oklahoma, 33 percent of high school biology teachers place little or no emphasis on evolution. In Kentucky, Indiana, and Tennessee, 23 percent of high school biology teachers have the same view (Weld and McNew 1999).

オクラホマ州では33%の高校生物教師はほとんど進化論をl強調しない。ケンタッキー州、インディアナ州、テネシー州でも23%の高校生物教師が同じ見方をしている(Weld and McNew 1999)。

In Louisiana, 24 percent of high school teachers believe that creationism is scientifically valid, and another 17 percent are not sure. Even more (29 percent) believe that creationism should be included in high school biology classes. More than one-third of the high school biology teachers in Louisiana's public schools allocate time to creationism (Moore 1999c).

ルイジアナ州では、24%の高校生物教師が創造論が科学的に有効だと答え、17%がわからないとい答えている。さらに多くの(29%)が創造論を高校の生物の授業で教えるべきだと信じている。さらにルイジアナ州の公立高校の1/3以上の生物教師が創造論に時間を割いている(Moore 1999c)。

In Minnesota, 40 percent of biology teachers spend little or no time teaching evolution (Hessler 2000).

ミネソタ州では、40%の生物教師が進化論を教えるのにほとんど時間をかけていない(Hessler 2000)。

In Pennsylvania, one-third of high school biology teachers do not believe that evolution is central to biology (Weld and McNew 1999).

ペンシルバニア州では、高校生物教師の1/3が、進化論が生物学にとって重要と考えていない(Weld and McNew 1999)。

In Indiana, 33 percent of high school biology teachers reject or are undecided about whether evolution is a scientifically valid explanation of the state of living organisms of the past and present (Rutledge and Mitchell 2002).

インディアナ州では、33%の高校生物教師が、過去と現在の生物の状態について進化論が科学的に有効な説明でないと拒絶するか、決めかねている(Rutledge and Mitchell 2002)。

[Randy Moore 2001 p4]

教育委員会レベルで進化論教育を守れても、現場がこれではきびしい。せめてもの救いは、創造論サイドにつく生物教師が1/3程度と少数派だということだろうか。

そして、この高校教師たちは創造論者であることを誇りに思っているという調査がある(Harp 1999, Scanlon and Uy 1999, Wolfson 1999a, b; see Moore 1999a)。それによるとこんなことを言っている:

"[I don't want] want anything to do with the word evolution."
私は進化という言葉と関わりたくない。

"I don't use the word evolution [because I'm] a Christian ... so I don't think I evolved."
私は進化と言う言葉を使わない。(何故なら私は)キリスト教徒だからだ。だから私は自分が進化してきたとは考えない。

"[I'm a creationist and] don't think God needed evolution to create his world."
(私は創造論者であり)神が世界の創造に進化を必要としたとは考えない。

"A lot of biology teachers don't touch evolution."
多くの生物教師は進化論に触れない。

"We believe the Heavenly Father has created all things ... We just try to teach the truth."
我々は天なる父がすべてを創造したと信じている。我々は真理を教えようとしている。


これでは、創造論を理科で教えようという動きは消えそうにない。こういっている教師たちがどうしようもないダメ教師なら問題は大きくないかもしれない。しかし、カンザス州ガレーナ高校のスタン・カーター先生(Joplin Globeの2005年2月12日の記事,エントリ)のような、おそらくいい先生だと感じさせる人がインテリジェントデザインを支持していたりする。

Randy Moore教授もどうすればよいか答えは持っていない。

放置してよい話ではないが、私にも答えはない。


References:

Affannato, F.E. 1986. A Survey of Biology Teachers' Opinions about the Teaching of Evolutionary Theory and/or the Creation Model in the United States in Public and Private Schools. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Iowa.

Aguillard, D. 1999. Evolution education in Louisiana public schools: A decade following Edwards v. Aguillard. The Ameritan Biology Teacher 61(3):182-188.

Buckner, E.M. 1983. Professional and Political Socialization: High School Science Teacher Attitudes on Curriculum Decisions, in the Context of the "Scientific" Creationism Campaign. Ph.D. dissertation, Georgia State University. Ann Arbor, Mich.: University Microfilms International.

Eglin, P.G. 1983. Creationism Versus Evolution: A Study of the Opinions of Georgia Science Teachers. Ph.D. dissertation, Georgia State University.

Ellis, W.E. 1986. Creationism in Kentucky: The response of high school biology teachers. In R.W. Hanson (Ed.), Science and Creation (pp. 72-91). New York: Macmillan.

Finding: Kids decide how we got here. 1980. American School Board Journal 167:52.

Harp, L. 1999. School guide drops word "evolution." Louisville Courier Journal (5 October), pp. AI, A5.

Hessler, E. 2000. Two "e" words: ecology and evolution. Minnesota Science Teachers Association Newsletter (Winter) 37(2):6.

Moore, R. 1999a. Creationism in the United States. VIII. The lingering threat. The American Biology Teacher 61:330-340.

Moore, R. 1999c. The courage and convictions of Don Aguillard. The American Biology Teacher 61(3):166-174.

Nelkin, D. 1982. The Creation Controversy: Science or Scripture in the Schools? New York: Norton.

Nickels, M.K., and B.A. Drummond. 1985. Creation/evolution: Results of a survey conducted at the 1983 ISTA convention. Creation/Evolution Newsletter 5(6):2-15.

Rutledge, M.L., and M.A. Mitchell. 2002. High school biology teachers' knowledge structure, acceptance, and teaching of evolution. The American Biology Teacher, in press.

Scanlon, L., and G.L. Uy. 1999. Private and church schools' approaches vary widely. Louisville Courier-Journal (4 July), p. A10.

Weld, J., and J.C. McNew, 1999. Attitudes toward evolution. The Science Teacher 66(9):27-31.

Wolfson, A. 1999. "Monkey Trial" town embraces creationism more fervently today. The Louisville Courier Journal (4 October), pp. A1, A6.

Zimmerman, M. 1987. The evolution-creation controversy: Opinions of Ohio high school biology teachers. Ohio Journal of Science 87:115-125.

Zimmerman, M. 1987-1988. Ohio school boards presidents' views on the evolution-creation controversy. Newsletter of the Ohio Center for Science Education, October 1987 and January 1988.


posted by Kumicit at 2006/01/08 00:00 | Comment(0) | TrackBack(0) | ID: General | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
この記事へのコメント
コメントを書く
お名前:

メールアドレス:

ホームページアドレス:

コメント: [必須入力]


この記事へのトラックバック
×

この広告は90日以上新しい記事の投稿がないブログに表示されております。