2006/01/16

創造論を信じるSharon先生 v. 政教分離なバプテスト v. ID理論の本山 (1)

片田舎の高校の先生が準備したインテリジェントデザインの授業計画をめぐる戦い:

登場人物は

  • Frazier Mountain高校でインテリジェントデザインの授業を計画中のSharon Lemburg先生
  • Barry W. Lynn師率いる政教分離のための米国人連盟(AU=Americans United for Separation of Church and State)
  • インテリジェントデザインの本山たるDiscovey InstituteのCasey Luskin


Sharon Lemburg先生の夫であるLarry LemburgはAssembly of God Churchの地方教会Frazier Park Assembly of Godの牧師である(Mountain Communtiesの教会リスト)。このAssembly of God Churchはキリスト教根本主義で、創造論を掲げている。

AU=Americans Unitedは1947年に"Protestants United for Separation of Church and State"という名称で設立された政教分離を目的とする団体で、宗教関係者・非宗教関係者・各政党から参加者がいる(wiki)。現在の代表者であるBarry W. Lynn師は、United Church of Christの代表者でもある。このUnited Church of Christはメインラインプロテスタント系の教会の連合体であり(wiki)、南部バプテスト連盟とは異なるプロテスタント勢力である(連綿と、創造科学そしてインテリジェントデザインを推して、理科の授業で聖書を教えようとしているのは南部バプテスト連盟系)。

Casey Luskinは2005年秋ごろにDiscovery InstituteのStaffになった人物。その主張は「ヒトとサルは共通祖先を持たない」というもの。インテリジェントデザインが創造論の偽装だという批判をかわすためにはCasy Luskinのようなやつを陣営に加えるのはまずいのだが。

登場人物だけで既に平穏無事に済まない取り合わせ....

Sharon Leburg先生の創造論授業案にツッコミが入る

はじまりは2005年12月14日。カリフォルニア州LubecのEl Tejon校区のFrazier Mountain高校のSharon Lemburg先生のインテリジェントデザインの授業"Philosophy of Intelligent Design"のシラバスが公開された(ネット上のコピー)。見ればわかるが、まさに創造論な授業計画である。

これに対して、ゲスト講師を未承諾でJPLにおつとめのDr. Ken Hurstがツッコミを入れた(Markup)。


Philosophy of Intelligent Design(インテリジェントデザインの哲学)

Teacher(先生): Sharon Lemburg

Blue markup by Ken Hurst(青色はKen Hurstによるツッコミ)

Tentative: Subject matter that will be covered (カバーされる主題)

  1. What is Philosophy (哲学とは何か)? @ 3 days

    • How does philosophy influence individual lives (哲学は個人の生活にどう関わるか)?
    • Is Evolution a science or a philosophy (進化論は科学か哲学か)?
    • Is Intelligent Design a science or a philosophy (インテリジェントデザインは科学か哲学か)?

    This section ought to cover(このセクションは以下をカバーするべき):

    • The philosophy of science, including work from philosophers such as David Hume, Thomas Kuhn, Karl Popper, and Immanual Kant (哲学者たちの成果を含む科学についての哲学)
    • Methods of knowing (知ることの方法)
    • The Scientific Method (科学の方法論)
    • The key elements of a scientific theory - it makes testable predictions, it is falsifiable, it provides insight that enables greater understanding and asking the next layer of questions (科学理論の重要な要素は、検証可能な予測ができて、反証可能であること。それがより深い理解を実現し、さらなる問いを発すること可能とする)


  2. What is Intelligent Design (インテリジェントデザインとは何か)? @ 5 days

    • Why is it a movement (何故、運動なのか)?
    • Why is it gaining momentum (何故、勢いがあるのか)?
    • Why is it so threatening to society(何故、社会に脅威なのか)?
    • Video: Unlocking the Mysteries of Life [訳注: Discovery Instituteの公式DVD 3本のうちの1本]
    • Is it based on science (それは科学に基づいているか)?
    • Is it based on what we know (それは我々が知っていることに基づいているか)?
    • What evidence does it bring and is the evidence measureable data (どんな証拠があり、それらは計測可能か)?

  3. What is Darwinism/ Evolution (ダーウィン論/進化論とは何か)? @5 days

    • The History behind Darwinism/ Evolution(ダーウィン論/進化論の歴史)
    • The Historical Roots/ the Greeks (歴史的起源・ギリシャ)

      Creation advocates often attempt to use the Greek philosophical roots of evolution (thoughts on the creation of man) to discredit Darwinian thinking as unoriginal and pagan. Other thoughts typify Darwin as a selfish and jealous person looking to discredit others (such as his grandfather) for his own gain. The scientific ideas behind Darwinism are credited to individuals with no clear understanding of scientific process or science; hence those ideas are unsupportable as stolen by Darwin.

      創造論者は進化論がギリシャ哲学起源(人間の創造についての考え方)だといって、ダーウィン論者を独創的でなく、異教徒であると批判する。また創造論者は自らの得点をかせぐために、ダーウィンが利己的で嫉妬深く(彼の祖父のように)他人の評判を落とすと象徴的に言う。ダーウィン論の背後にある科学的な考えは、科学的プロセスおよび科学に対する明確な理解ない者の功績であり、ダーウィンが盗んだものだから支持できないと言う。
      http://www.gennet.org/facts/metro22.html
      http://www.darwins-theory-of-evolution.com/


    • Is Evolution based on a religion (進化論は宗教に基づくか)?

      Creation advocates argue (http://www.pathlights.com/ce_encyclopedia/21soc04.htm) that scientists accept the evidence for evolution on faith, which makes evolution a religion and not scientific thought. In fact, evolution is one of the most tested theories in existance.
      創造論支持者は、科学者が進化論の証拠を信仰によって受け入れると主張する。これにより進化論を科学的思考ではなく宗教だとする。実際には、進化論は現存する理論のなかで最も検証されたものの一つである。

    • Is Evolution based on philosophy (進化論は哲学に基づくか)?

      Creation advocates attempt to discredit evolution based, again, on a claim of lack of "real scientific evidence". The idea is that the claimed lack of real science makes evolutionary science a philosophy blindly accepted by the masses of scientists. Most of the arguments against evolution as a science bring up the tired old arguments as if they were new.
      創造論者は"真に科学的な証拠"が欠けているといって進化論の評価を落とそうとする。この考えは真の科学を欠いていることで、進化論を多数の科学者が盲信する哲学だと主張する。進化論に反対するほとんどの議論は古びたものを新しいかのように言っているだけのものである。
      http://www.arn.org/docs/johnson/pjdogma1.htm


  4. Laws of Thermodynamics (熱力学の法則)@ 2 days

  5. Fossil Records and Dating Methods (化石の記録と年代測定方法)@ 2 days

    • Testable Predictions/ experiments(検証可能な予測と実験)
    • What is known about the fossil records (化石l記録について何が知られているか)
    • How the dating methods work (どうやって年代測定できるか)



The video list below suggests that this material is being taught from the young-earth creationist perspective. The RATE project recently released its "final report" entitled "Radioisotopes and the Age of the Earth: Results of a Young-Earth Creationist Research Initiative". A description of the project prior to the final report is available at http://www.icr.org/pdf/research/RATE_ICC_Vardiman.pdf. The last paragraph of the introduction reads:
下記ビデオリストは、この教材が"若い地球の創造論"の見方から教えられることを想定しているようである。RATEプロジェクトは最近「放射性同位元素と地球の年齢: "若い地球の創造論"研究イニシアティブの結果」という表題の最終報告を出している。最終報告の前の版が次のURLで読める。導入部の最後のパラグラフは次のように書かれている:
http://www.icr.org/pdf/research/RATE_ICC_Vardiman.pdf

"It is hypothesized by the RATE group that at some time in the past much higher rates of radioisotope decay have occurred, leading to the production of large quantities of daughter products in a short period of time. It has been suggested that these increased decay rates may have been associated with the rock-forming processes on the early earth, and possibly one of the results of God's judgment upon man following Creation. The RATE group suspects that large amounts of radioactive decay may have occurred during the first two and a half days of Creation as part of the supernatural Creation process. The jury is still out and, until we complete our research phase, this thesis remains tentative. The presence of supernatural "process" during Creation is essential to our approach, however. Scripture talks of at least two major events which occurred after Creation, the Judgment in the Garden of Eden and the Flood. It would seem appropriate to consider at least that an original distribution of elements could have been mixed, and radioactive processes speeded up during one or both of these events. "
「過去のあるときに、放射性同位元素崩壊が非常に高い率で起きて、ドーター生成物が短期間に大量に生成されたというのがRATE グループによる仮説である。崩壊率の増大は地球初期の岩石生成に伴って起き、それは創造に続いて人間に対する神の審判の結果であった可能性があると思われる。RATEグループは、大量の放射性元素の崩壊が超自然的創造の過程の一部として、創造の最初の2.5日間に起きたと疑っている。研究を完了するまでは確定ではなく、これは暫定的なものである。しかし、天地創造の間の超自然的なプロセスの存在は、我々のアプローチにとって不可欠である。聖書は、天地創造後に起きた少なくとも2つの大きな現象、エデンの園追放と大洪水について記述している。少なくとも、このふたつの現象のひとつか両方で、本来の要素の分布はかき混ぜられ、放射性崩壊過程が加速したと考えるのが適切だと思われる。


There is nothing in this syllabus or in my conversations with the teacher that suggests that she understands or is planning to present how radiometric dating is really done though I have asked about it.
このシラバスにも、先生との会話でも、先生が放射性同位元素による年代測定がどのように行われるかについて理解しているようにも、提示する計画も見られない。



  • Much of the teaching will be done by way of videos and discussion. A list of video will be presented. (授業の多くは、ビデオと議論による。ビデオリストは以下の通り)
  • Several scholors/ scientists in the field will be invited to come and present on selected topics. (特定の話題について、この分野の学者・科学者の招待講演を行う)

  • Students will prepare a position paper supporting their beliefs on the subject of evolution or intelligent design.(生徒は、進化論もしくはインテリジェントデザインについての信条を支持するポジションペーパーを用意する。)


Philosophy of Intelligent Design (インテリジェントデザインの哲学)

On 12/15 Dan Penner informed me that all the speakers except myself had accepted the invitation to address the class.(Dan Penerは、私以外のすべての講演者が授業での招待講演を承諾したと私に伝えた)

Speakers (講演者):
  • Ken Hurst : Ph.D. in geology; works at JPL in jet propulsion; an evolutionist.(地質学者, JPL勤務, 進化論者)
    I had not and have not agreed to speak at this class. (私は承諾していない)

  • Ross Anderson : Ph.D. In biochemistry; professor at The Master's College in Santa Clarita.(生化学)
    Masters College is a Christian fundamentalist college (キリスト教根本主義の大学) in Santa Clarita whos "doctrinal statement" at http://www.masters.edu/DeptPageNew.asp?PageID=61 reads in part:

    "We teach that the literal, grammatical-historical interpretation of Scripture which affirms the belief that the opening chapters of Genesis present creation in six literal days (Genesis 1:31; Exodus 31:17)."
    「我々は、文字通り6日かで神が世界を創造したという創世記のはじまりの章を信じることを確信する聖書の字義通りの、文法的歴史的解釈を教える(創世記1:31 出エジプト記31:17)。」

  • Joe Francis: Ph.D. In Microbiology(細菌学)

    -Ross Anderson said on 12/20 that he had suggested this person. Joe Francis is (was?) at Masters College. (Ross Andersonがこの人物を提案したと言った。Joe FrancisはMasters Collegeにいる/いた?

  • David Kopich: Creation Scientists (創造科学者)

    - Sharon Lemburg said on 12/20, that this is the brother of the wife of the EV free pastor in Frazier Park. She does not know about Creation Safari or if this person has anything to do with Creation Safari. David Coppedge runs Creation Safari and was last known to be in Newhall.
    この人物はFrazier ParkのEV Free[訳注: Evangelical Free Churchと思われる]の牧師の妻の兄弟であると、Sharon Lemburg先生は12/20に言った。先生は、"Creation Safari"についても、"Creation Safari"とこの人物の関わりも知らなかった。David Coppedgeは"Creation Safari"を運営し、Newhallで知られていた。


  • Francis Krich : Evolutionist (進化論者)

    -Sharon Lemburg said on 12/20 that she had gotten this name from Ross Anderson. Ross Anderson said on 12/20 that he had probably mentioned to S Lemberg that perhaps she could get a video of Francis Crick. Francis Crick is the co-discoverer of the double helix structure of DNA, for which he won a nobel prize (with James Watson). He was living in San Diego until he died in June 2004 at the age of 88.
    -Sharon Lemburgは、12/20にRoss Andersonからこの名前を聞いたといった。Ross Andersonは12/20にLember先生にFrancis Crickのビデオが入手できるかもしれないと触れたと、言った。Francis Crickは(James Watsonと)DNAの二十螺旋の共同発見者としてノーベル賞を受賞した。彼は2004年6月に88歳で亡くなるまでSan Diegoに住んでいた。



    Videos: (incomplete list)

    • Creation/Evolution -????
    • Dating fossils and rocks (化石と岩石の年代測定) -creation(創造論) -creationresearch.org, Mike Riddle
    • The origen of life (生命の起源) -creation(創造論) -christian answers
    • The Fossil Records(化石の記録) -creation(創造論) -christian answers
    • Astronomy and the Bible(天文学と聖書) -creation(創造論) -nwcreation.net, Mike Riddle
    • Lucy: She's no Lady!(ルーシー: 彼女は人間の女性ではない!!) -creation(創造論) -nwcreation.net
    • From a Frog to a Prince (蛙から王子まで) -creation(創造論) -nwcreation.net
    • Chemicals to Living Cells: Fastasy or Science (化学から生きている細胞へ: ファンタジーか科学か)? -creation(創造論) -answersingenesis.org
    • Unlocking the Mystery of Life -creation(創造論) -christiananswers.net[訳注: Discovery Institute公式DVD?]
    • Mt. Saint Helens: Explosive Evidence for Catastrophe (セントへレンズ火山: 天変地異の証拠)-creation(創造論) -christiananswers.net
    • The Fire Below Us: Remembering Mount St. Helens -CWU - it looks like a good documentary. its juxtaposition with the Catastrophe material suggests that it is intended to support Catastrophism (よくできたドキュメンタリーのように見える。天変地異の素材を並べることで、天変地異説を支持することが目的のようである
    • Grand Canyon: Monument to Catastrophe -creation(創造論) -answersingenesis.org
    • The Grand Canyon Castastrophe -creation(創造論) -christiananswers.net
    • Thousands...Not Billions -creation(創造論) -icr
      -creation(創造論) -christianrality.com
    • The Privileged Planet -creation(創造論) -ID [訳注: Discovery Institute 公式DVD?] - rebuttle at(論破済み) http://www.ncseweb.org/resources/articles/784_review_of_emthe_privileged_p_6_7_2005.asp
    • Rocks of Ages or Rock of Creation(岩石の年齢あるいは岩石の創造)? -creation(創造論) -nwcreation.net, Vardiman
    • Radioisotopes and the age of the earth(放射性同位元素と地球の年齢) -creation(創造論) -young earth Creationist (CRI),
    • Experiments in Stratification(堆積の実験) -creation(創造論) -answersingenesis.org
    • Icons of Evolution -creation(創造論) -ID Wells [訳注: 統一協会信者のJonathan Wellsの代表作]
    • War of the Worldviews -???? not unique
      -???? not unique
    • Evidences: the Record and the Flood(証拠: 記録と洪水) -creation(創造論) -christianreality.com
    • Geologic Evidences(地質学的証拠) -????


    Score: 19 creation, 4 unknown, 1 documentary to support catastrophism, 0 evolution
    (創造論:19, 不明:4, 天変地異説を支持するドキュメンタリー:1, 進化論:0)


    I still need to view the videos and decide which videos will be used and with what topics of discussion. This may not be completed until the time the class starts. This class is a work in progress.
    私は、どのビデオが使い、議論の話題にするか決めるために、ビデオをまだ見る必要がある。樹上開始までに完了しないかもしれない。この授業は計画中

  • まさに創造論教育である。進化論や年代測定などについてSharon Lemburg先生は素人のようでもある。

    Dr. Ken Hurstのツッコミにより、授業案は修正される。

    修正されたシラバスもやっぱり創造論より

    そして、2005年12月29日に改訂版が出てくる:


    Below is the revised Syllabus given to the ETUSD Board of Trustees at the January 1, 2006 meeting.
    下記は、2006年1月1日のTrustees ETUSD委員会に提案される修正版のシラバス。
    ------------------------------------------------------------------------
    December 29, 2005

    Syllabus for Philosophy of Design(デザインの哲学のシラバス)
    Teacher: Sharon Lemburg
    Class Title: "Philosophy of Design"(授業表題「デザインの哲学」
    Ideas, beliefs, and theories about the origin of life(生物の起源についての考え、信条と理論)


    Objectiv(目的):

    Philosophy is a class about ideas and theories. It is about beliefs. It is addressing the question, what do you think and why. It is about a search for wisdom and truth. This class will discuss various views on the origin of life, in order to gain a better and broader understanding of the views that are held by society. This class is not meant to guide you into a certain belief, but to allow you to search, become aware of the differences, and gain a better understanding of world views on origins.

    哲学は考えと理論についての授業である。それは信条についてである。それは、何を考え、何故そう考えるかを問うものである。それは、智恵と真理を探求することについてである。この授業は生命の起源についての様々な見方を議論し、社会に受け入れられている味方についてよりよく、広い理解を得ることを目的とする。この授業は特定の信条に導くものではなく、探求し違いがわかるようにすることであり、起源の世界観についての理解を深められるようにするものである。


    Outline of Course Topics: Each heading gives a general idea of the topics that will be discussed either by lecture, video, internet, or guest speaker.


    1. What is Philosophy?

      • How does philosophy influence individual lives?
      • What disciplines does philosophy cross over into or influence?
      • How does philosophy affect religious beliefs or science?

    2. What is the Theory of Evolution/Darwinism?

      • What is the history of evolutionary theory?
      • What is evolution and how does it work?
      • What is the evidence for evolution?
      • What are the misconceptions?

    3. What is Intelligent Design/Creationism?

      • Why is this a movement and why is it gaining momentum?
      • Why is it so threatening to society, the educational system, and evolutionists?
      • Is Intelligent Design based on science or faith?
      • What evidence does it bring, and is the evidence measurable data?
      • How doe Intelligent Design differ from Creationism? And how is it similar?

    4. Philosophies concerning Origins?

    A summary of ideas.(考えの概要)

    How does the Philosophy of Intelligent Design differ from the Theory of Evolution? Are these ideas concerning origins philosophies or are they science?
    How does this debate concerning philosophies affect society? How does it affect you, the student?

    どのように、インテリジェントデザインの哲学が進化論と違うのか?これらの考えが哲学に基づくものなのか、科学なのか?
    哲学についての論争が社会にどう影響するか?どう生徒達に影響するか?

    Note(注):

    • The ideas presented under each topic will be covered by lecture, video presentations, and guest speakers. Equal time will be given to each idea or philosophy. Presentations may vary depending on the available resources.[各トピックのもとで提示される考えは、講義とビデオと招待講演者によりカバーされる。それぞれの考え方には同じ時間が与えられる。使えるリソースによりプレゼンテーションは変わるかもしれない]

    • Due to the fact that I am unable to obtain a speaker in support of evolution at this time, I have purchased a video series from PBS, that will be used to understand what evolution teaches, its relation and effect on society and culture, and the history behind it. This video series was presented on national television by PBS in 2001. I will be using a overhead presentation directly from the internet which was created by the University of California Museum of Paleontology with the support provided by the National Science Foundation and the Howard Hughes Medical Institute. I will also be referring to a textbook entitled Evolution vs. Creation by Eugenie C. Scott (as recommended by Ken Hurst).
      [今回は進化論を支持する講演者を確保できなかったので、PBSのビデオシリーズを購入し、進化論が何を教えているか、社会や文化との関係および影響、背後の歴史について理解できるようにする。全米科学財団とハワードヒューズ医学研究所が提供するカリフォルニア大学古生物学博物館のプレゼンテーションをインターネットから直に使う。また、Eugenie C. Scottのテキスト"Evolution vs. Creation"(Ken Hurst推奨)[訳注: 進化論対創造論の論争を進化論教育の立場から概観した有名な本(Amazon)]に言及する。
    • Ideas of philosophies concerning Intelligent Design/ Creationism will be presented by the instructor through videos and guest speakers. Students will be able to bring questions from their research, form the videos, or from their own knowledge.
      [インテリジェントデザインと創造論に関する哲学の考え方は、ビデオを使った講師と招待講演者によって提示される。生徒はこれらの研究、ビデオおよび自分の知識から質問を用意できる。]
    • Equal and balanced instruction will be given on all philosophies.
      [すべての哲学について、公平でバランスが取れた授業を行う]
    • Students will also be given time to research the subject matter.
      [生徒はこれらの課題について調らべる時間が与えられる]
    • At the conclusion of the course, students will discuss and share their comments, concerns, opinions, and position on the subject by writing a paper stating their position and evidence to support that position.
      [授業の終わりで、生徒はこれらの主題についてコメントと懸念と意見と立場を彼らの立場から、その立場を支持する証拠をレポートに書いて、議論し共有する]


    Suggested Videos & Internet Source(提案されたビデオとインターネットソース):

    • Evolution by PBS (2001): 600 minutes of tape [PBSの「進化論」(2001)」
    • www.berkeley.edu/evosite/evohome.html Understanding Evolution for Teachers
    • Unlocking the Mysteries of Life: The scientific case for intelligent design.(インテリジェントデザインの科学的論拠) [訳注: Discovery Institute公式DVD?]
    • Where does the evidence lead? Exploring the theory of intelligent design.(証拠はどこへ導くのか?インテリジェントデザイン理論を探求する)
    • Chemical to living cells: Fantasy or Science?
    • Focus on the Origin of Life: an interview with Dean H. Kenyon, Professor of Biology at San Francisco State University (1994).
    • Focus on the Origin of Life: an interview with Dr. Charles Thaxton
    • The Theological Roots of Modern Science: Dr. Henry F. Schaefer, Professor of Chemistry at the University of Georgia (no date).
    • Focus on Origins Series: How Darwinists Think by Phillip E. Johnson [訳注: インテリジェントデザインの主導者]
    • Focus on Origins Series: Raising Question About Evolution in the Schools by Phillip E. Johnson
    • A Critique of Darwinist Icons: Lecture and Interview with Jonathan Wells (2002).[訳注:統一協会信者・進化論撃滅を誓っている]
    • Focus on Origins: A Panel Discussion On the Theory of Evolution (2003).
    • On the Origins of Phyla: Interview with James W. Valentine (1999).
    • Icons of Evolution: the growing scientific controversy over Darwin (2002).[訳注: 統一協会信者Jonathan Wellsの代表作]
    • 2001 Darwin, Design & Democracy Conference with Jonathan Wells[訳注:統一協会信者・進化論撃滅を誓っている]
    • The Triumph of Design and the Demise of Darwin, featuring Phillip Johnson (1999).[訳注: インテリジェントデザインの主導者]


    Note(注):
    Not all the videos will be used, but I wanted to list all possible videos. Some portions of videos may be used and other may not be used at all. There is 600 minutes of Evolution videos, plus overhead presentations from the listed internet source. The remaining videos have to do with intelligent design.
    全てのビデオが使うわけではない。しかし、私は全ての可能なビデオをリストした。ビデオリストの幾つかを使うかもしれず、他は使わないかもしれない。これらのうち600分の進化論のビデオとリストされたインターネットソースがある。残りのビデオはインテリジェントデザイン関連。

    改訂版では創造論ビデオがぐっと減って、インテリジェントデザインが増えている。進化論についてはPBSビデオ垂れ流しで、創造論およびインテリジェントデザインは招待講演ありという形になっている。

    名目は哲学だが、実態は創造論とインテリジェントデザインの授業そのものである。これは地区の教育委員会で承認された。しかし、ペンシルバニアでインテリジェントデザインを理科で教えることに対して違憲判決が出た後では、それで済むはずもない。

    つづく...
    posted by Kumicit at 2006/01/16 00:01 | Comment(0) | TrackBack(0) | News | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
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