2009/10/02

ルイジアナ州反進化論州法Act473のその後 2009年9月

昨年(2008年)、反進化論州法Act473を成立させたルイジアナ州で、米国の進化論教育を守るNational Center for Science Educationによれば、授業で使われる副教材について異議申し立て手順(ドラフト段階)を州初等中等教育委員会は改訂して、異議が通りにくいようにした。
The Louisiana Science Education Act opened the door for creationism to be taught in the state's public schools, and now the Board of Elementary and Secondary Education is propping the door open, the Louisiana Coalition for Science charges. In a September 28, 2009, press release, the LCS noted, "On September 16, the Board of Elementary and Secondary Education (BESE) ignored the recommendations of science education professionals in the Louisiana Department of Education (DOE) and allowed the Louisiana Family Forum (LFF), a Religious Right lobbying group, to dictate the procedure concerning complaints about creationist supplementary materials used in public school science classes under the 2008 Louisiana Science Education Act (LSEA)."

ルイジアナ理科教育法は州の公立学校で創造論を教えることに扉を開いた。して、今や、州初等中等教育委員会は開いた扉を支えていると"Louisiana Coalition for Science(LCS)"は批難している。2009年9月28日のプレスリリースでLCSは「2009年9月16日に、州初等中等教育委員会はルイジアナ州教育省の理科教育の専門家たちの推奨を無視して、宗教右翼のロビー団体であるLouisiana Family Forumに、2008年のルイジアナ州理科教育法のもとで、公立学校の理科の授業で使われる創造論副教材についての抗議に関する手続きを記述することを容認した。

...

Subsequently, in January 2009, BESE adopted a policy about what types of supplementary classroom materials will, and will not, be allowable under the LSEA. While the policy echoes the LSEA's requirement that such materials "not promote any religious doctrine, promote discrimination for or against a particular set of religious beliefs, or promote discrimination for or against religion or nonreligion," a provision that "materials that teach creationism or intelligent design or that advance the religious belief that a supernatural being created humankind shall be prohibited for use in science class" was deleted, according to a report from the Associated Press (January 15, 2009).

[2008年のルイジアナ州理科教育法成立に]続いて、2009年1月に州初等中等教育委員会は、ルイジアナ州理科教育法のもとで、どんな副教材を授業で使っていいか、いけないかのポリシーを採択した。Associated Press(2009/01/15)によれば、採択されたポリシーはルイジアナ州理科教育法の要件である、副教材は「宗教教義を宣伝・特定宗教教義を支持あるいは反対に対する差別待遇・宗教あるいは無宗教についての支持あるいは反対に対する差別待遇」してはならないというのは反映しているが、「創造論あるいはインテリジェントデザインを教えたり、超自然の存在が人間を創造したという宗教教義を推進したりする教材は禁止する」は削除された。

Unaddressed by the policy, however, was the question of how to handle complaints about inappropriate supplementary materials. The Baton Rouge Advocate (September 17, 2009) reported, "The department [of education] recommended that any complaints undergo an initial review by a three-member panel named by the agency, then go to the state board for a final decision." But a BESE committee revised the procedure so that "two reviewers will be named by the department to review the science materials in question as well as one reviewer each named by the challenger, the school and the publisher" of the challenged materials.

ポリシーに記述されていないが、問題は不適切な副教材に対する異議申し立ての対応手順である。The Baton Rouge Advocateの2009年9月17日の報道によれば、異議はエージェンシーが指名する3名の3人のレビュー委員会でレビューされた後、州初等中等教育委員会が最終決定する。しかし、州初等中等教育委員会は手順を改訂し、問題となる副教材をレビューするレビュー委員2名を州教育省が指名し、異議申し立て者と、学校側と、副教材の出版社が1名づつ指名することに変更した。

...
[More bad news from Louisiana (2009/09/30) on National Center for Science Education]
これにより創造論教材を公立学校で使って異議を申し立てられても、これをレビューする5名の委員のうち2名は創造論者を選定可能になった。州教育省指名の2名のうち1名がインテリジェントデザインよりなら、異議は事実上通らない。

なお、ルイジアナ州反進化論州法は民主党Ben Nevers州上院議員が提案し、民主党が過半数を占める州上下両院で圧倒的多数で可決され、共和党Bobby Jindal州知事が拒否権を発動せず、2008年6月25日に成立している。



現在、有効な反進化論州法および相当品は次の2個:

2009年の審議中の反進化論州法案は5月26日現在で1個:



2009年の反進化論州法案のうち以下が廃案:
posted by Kumicit at 2009/10/02 09:41 | Comment(0) | TrackBack(0) | News | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
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