イスラム世界における創造論の特徴として、米国人の半数が信じている"若い地球の創造論"はほとんど存在しない点が挙げられている:
AMHERST, Mass. -- Creationism is growing in the Muslim world, from Turkey to Pakistan to Indonesia, international academics said last month as they gathered here to discuss the topic.調査によれば、パキスタンでは、創造論支持は少数である。
トルコからパキスタン、そしてインドネシアまで、イスラム世界で創造論が成長していると、先月、この問題を討議するために集まった国際的な研究者たちが述べた。
But, they said, young-Earth creationists, who believe God created the universe, Earth and life just a few thousand years ago, are rare, if not nonexistent.
One reason is that although the Koran, the holy text of Islam, says the universe was created in six days, the next line adds that a day, in this instance, is metaphorical: “a thousand years of your reckoning.”
“Views of scientific evolution are clearly influenced by underlying religious beliefs,” said Salman Hameed, who convened the two-day conference here at Hampshire College, where he is a professor of integrated science and humanities. “There is no young-Earth creationism.”
しかし、神が宇宙と地球と生命を数千年前に創造したという"若い地球の創造論者"は、いないわけではないが、ほとんどいない。
その理由のひとつは、イスラムの聖典であるコーランには、宇宙は6日間で創造されたと書かれているが、その後の行に、「1日が、あなたの計算の千年にあたる」という、1日が比喩的であることが書き加えられているからである。
自分が科学・人文科学融合の教授をつとめるHampshire Collegeで2日間のコンファレンスを主催したSalman Hameedは「科学的な進化論についての見方は、明らかに宗教信条に影響される。若い地球の創造論者は存在しない」と述べた。
[KENNETH CHANG: "Creationism, Minus a Young Earth, Emerges in the Islamic World " (2009/11/029 on NY times]
But that does not mean that all of evolution fits Islam or that all Muslims happily accept the findings of modern biology. More and more seem to be joining the ranks of the so-called old-Earth creationists. They do not quarrel with astronomers and geologists, just biologists, insisting that life is the creation of God, not the happenstance consequence of random occurrences.しかし、創造論者Harun Yahyaの本拠地であるトルコは様相が異なる。
Research led by the Evolution Education Research Center at McGill University, in Montreal, found that high school biology textbooks in Pakistan covered the theory of evolution. Quotations from the Koran at the beginning of the chapters are chosen to suggest that the religion and the theory coexist harmoniously.
In a survey of 2,527 Pakistani high school students conducted by the McGill researchers and their international collaborators, 28 percent of the students agreed with the creationist sentiment, “Evolution is not a well-accepted scientific fact.” More than 60 percent disagreed, and the rest were not sure.
Eighty-six percent agreed with this statement: “Millions of fossils show that life has existed for billions of years and changed over time.”
しかし、これは進化論全体がイスラム教と合致しているとか、全イスラム教徒が現代生物学の発見を受け入れることを意味するわけではない。人々は、ますます、いわゆる"古い地球の創造論"と歩調を合わせている。彼らは天文学者や地質学者を敵として戦わず、生命は神の被造物であり、ランダムな出来事の結果ではないと主張して、ただ生物学者のみと戦う。
モントリオールのMcGill Universityの進化論教育研究センターの研究にようれば、パキスタンの高校の生物学の教科書は進化論をカバーしている。章の始めにあるコーランからの引用は、宗教と理論が調和することを示唆するものが選ばれている。
McGillと国際研究チームの調査で、2527名のパキスタン高校生のうち、28%が「進化論は、よく認められた科学的事実ではない」という創造論な文に同意し、60%が不同意、残りが"わからない"だった。
86%が「幾百万の化石が、生命は数十億年にわたって存在し、時とともに変化してきたことを示す」に同意した。
The situation in Turkey is different and changed only in the past couple of decades. One of the conference participants, Taner Edis, said he never encountered creationist undertones when he was growing up in Turkey in the 1970s. “I first noticed creationism when I came to America for graduate school,” said Dr. Edis, now a professor of physics at Truman State University in Missouri. He thought it an American oddity.トルコは過去20年で急変したが、それはHarun Yahyaの影響のようである。
Some years later, while browsing a bookstore on a visit to Turkey, Dr. Edis found books about creationism filed in the science section. “It actually caught me by surprise,” he said.
トルコの状況は違っていて、過去20年で変化した。コンファレンス参加者のひとりで、現在はミズーリ州のTruman State Universityで物理学の教授をしているTaner Edisは「1970年代にトルコで育った頃は、創造論者の声を聞くことはなかった。私が米国の大学院にきて、初めて創造論というものを知った。それは米国の変なものだと思った。しかし、数年後にトルコを訪れて本屋さんを見て、創造論の本が科学のコーナーにあるのを見て驚いた。」と述べた。
そしてその影響は、インドネシアにも及んでいる:
Harun Yahya, a Turkish creationist of the old-Earth variety, has gained prominence in Turkey and elsewhere. A quarter of a world away, most of the biology teachers in Indonesia use Mr. Yahya’s creationist books in their classrooms, the McGill researchers found, although some said they did that to provide counterarguments to materials their students were reading anyway.次第に、イスラム世界全体に"古い地球の創造論"が広まりつつあるようだ。
トルコの"古い地球の創造論者"であるHarun Yayaはトルコやその他の地域で存在感を強めている。地球を1/4回ったところのインドネシアでは、大半の生物学教師が、Harun Yahyaの創造論本を授業で使っていることを、McGillの調査者が発見した。ただし、一部の教師たちは、生徒たちがいずれにせよ読んでいる本に対する対抗議論を提示するために使っていると回答していた。
In the McGill research, fewer students in Indonesia than in Pakistan thought evolution a well-accepted scientific fact, yet 85 percent agreed that fossils showed that life had existed for billions of years and changed over time.
McGillの調査によれば、パキスタンよりはインドネシアの高校生の方が、進化論をよく認められた科学的事実と考える者が少なかったが、それでも85%が「化石が、生命は数十億年にわたって存在し、時とともに変化してきたことを示す」に同意した。
ただ、どの国であっても、イスラム世界では、人間の起源について進化論を受け入れることは、無理らしい:
For many Muslims, even evolution and the notion that life flourished without the intervening hand of Allah is largely compatible with their religion. What many find unacceptable is human evolution, the idea that humans evolved from primitive primates. The Koran states that Allah created Adam, the first man, separately out of clay.もっとも進化論を受け入れているパキスタンであっても、人間の起源に触れるのは危険だという。
多くのイスラム教徒にとって、進化論やアラーの介入なしに生命が繁栄したという主張と、宗教信仰はおおよそ整合している。多くの人々が受け入れられなのは人間の進化、すなわち、人間が原始的な霊長類から進化したという考えである。コーランはアラーが最初の人間アダムを粘土から創造したと書いている。
Pervez A. Hoodbhoy, a prominent atomic physicist at Quaid-e-Azam University in Pakistan, said that when he gave lectures covering the sweep of cosmological history from the Big Bang to the evolution of life on Earth, the audience listened without objection to most of it. “Everything is O.K. until the apes stand up,” Dr. Hoodbhoy said.
パキスタンのQuaid-e-Azam Universityの著名な原子物理学者Pervez A. Hoodbhoyは「ビッグバンから地球上の生命の進化までの宇宙史を俯瞰した講義をしたとき、聴衆はほとんど異論なく聞いていた。類人猿が立ち上がるまでは何の問題もない」と述べた。
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Biology education, even in places like Pakistan that otherwise teach evolution, largely omits the question of where humans came from.
進化論を教えているパキスタンのような場所でも生物学の教育から、人間の起源についての問題は省かれている。
もともとイスラム世界では、人間の起源について進化論が及ぶことは受け入れられないようだ。そこに、Harun Yahyaの古い地球の創造論が浸透しているということだろうか。
タグ:創造論
Evolution and the Qur'an
ttp://www.talkorigins.org/origins/postmonth/nov96.html
イスラムと進化論を融和させようとする試みにも
イスラム創造論(クルアーンと科学を結びつける主張)の本が
典拠として挙げられるのは、らしいといえばらしいですね。
「喩え」として科学から独立させるのではなくて、
科学と結びついていなければならない、という前提があるのだと思います。
コーランが無謬なので科学的にも正しくないといけないし、科学もコーランの認める範囲でないといけないということでしょう。
若い地球はマレーシアとかでアダム創造以来?2千年というのが衰微するのはちと残念。6千年から1万年とネタをはってほしかった。
8日もあるみたい
http://www.skepticsannotatedbible.com/quran/contra/howlong.html
>「1日が、あなたの計算の千年にあたる」という、1日が比喩的であることが書き加えられているからである。
5万年もあるみたい
http://www.skepticsannotatedbible.com/quran/contra/day.html
ttp://www.pixiv.net/news/topic_article.php?id=75797
>ポケモンの「進化」が理由で、イスラーム教の宗教見解に反しているそうです。
>シャリーアによれば、「進化」とは神が行うもので、自ら進化するものではないというのが理由。
ttp://togetter.com/li/118896
報告会のまとめには以上の内容は見られない。
Faith Fighterの製作元を「ゲーム会社」と書くあたり、文章の厳密さに疑問は残ります。
文章で取り上げた内容が正確だとするなら、パキスタンの教科書で受け入れる立場
プラス後付けの理屈、ということかもしれません。
ポケモンに人間の進化は出てこないので。