2010/07/25

学校でインテリジェントデザインを教えることについてのAmerican Academy of Religionの見解

北米他の1000以上の大学・宗教学校・一般学校で教えている10000以上の教師と研究者の集まりであるThe American Academy of Religionが学校教育における宗教についてのガイドラインを出している。この中で、創造科学およびインテリジェントデザインの扱いについて次のように書かれている。
Can creation science or intelligent design be taught in schools?

創造科学あるいはインテリジェントデザインを学校で教えてもよいか?

Yes, but not in science classes. Creation science and intelligent design represent worldviews that fall outside of the realm of science that is defined as (and limited to) a method of inquiry based on gathering observable and measurable evidence subject to specific principles of reasoning. Creation science, intelligent design, and other worldviews that focus on speculation regarding the origins of life represent another important and relevant form of human inquiry that is appropriately studied in literature or social sciences courses. Such study, however, must include a diversity of worldviews representing a variety of religious and philosophical perspectives and must avoid privileging one view as more legitimate than others.

よいが、それは理科の授業ではない。創造科学およびインテリジェントデザインは、特定の推論に関する観測可能および計測可能な証拠の集積に基づき探求方法と定義され(それに限定される)科学の外側にある世界観を代表している。創造科学やインテリジェントデザインなど、生命の起源に関する憶測に注目した世界観は、文学や社会科学で学ぶことが適切な、人間の探求に関する重要なテーマである。しかし、そのような学習は、多様な宗教および哲学的に見方を反映した多様な世界観を含んでいなければならず、ひとつの見方を他の見方よりも正統なるものとして特別扱いしてはならない。

[American Academy of Religion: "Guidelines for Teaching About Religion in K‐12 Public Schools in the United States" Produced by The AAR Religion and the Schools Task Force -- Diane L. Moore, Chair (2010/04) via NCSE]
とても、まっとうな見解である。もちろん多様な宗教にはChurch of Flying Spaghetti MonsterThe Church of Last Thursday of Queen Maeveも含まれるべき。

なお、The American Academy of Religionは宗教と科学の関係について、原理的に対立するものではないが、現に対立している宗教が存在するという立場をとっている、というより現実認識を示している。
Are religion and science incompatible?

宗教と科学は相容れないか

No, not categorically. Most religious traditions and worldviews can function in concert with scientific worldviews and are, indeed, complementary with them. Furthermore, there are many scientists who are people of faith and many people of faith who are devoted scientists. Within traditions, however, there are some theological beliefs that are in tension with certain scientific assertions. The most publicized example of these tensions in the US is between some Christian communities and the biological theory of evolution. Though these tensions are real for the communities involved, it is wrong to assume, for example, that all Christians experience a contradiction between their theological beliefs and evolutionary theory or, by extension, that religious and scientific worldviews are fundamentally incompatible.

カテゴリとしてはそうではない。大半の宗教や世界観は科学の世界観に関して、うまく機能することが可能だし、実際そうしている。さらに、多くの科学者は信仰の人であるし、多くの信仰の人々が時間を科学に捧げている。しかし、伝統の中には、特定の科学的主張と対立関係にある神学信条がある。そのような対立で、米国でもっともよく知られたものは、キリスト教徒のコミュニティと生物進化理論である。この対立に関与しているコミュニティにとって、この対立はまさしく現実のものであるが、すべてのキリスト教徒が神学信条と進化理論に矛盾を感じているとか、さらに話を広げて、宗教と科学の世界観は原理的に相容れないと仮定するのは誤りである。

[American Academy of Religion: "Guidelines for Teaching About Religion in K‐12 Public Schools in the United States" Produced by The AAR Religion and the Schools Task Force -- Diane L. Moore, Chair (2010/04) ]



posted by Kumicit at 2010/07/25 00:00 | Comment(0) | TrackBack(0) | ID: General | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
この記事へのコメント
コメントを書く
お名前:

メールアドレス:

ホームページアドレス:

コメント: [必須入力]


この記事へのトラックバック