The rise of fundamentalist Christianity at the start of the 20th century saw a revival of interest in Young Earth creationism. In 1923, George McCready Price, a Seventh-day Adventist and amateur geologist, wrote The New Geology to provide an explicitly fundamentalist perspective on geology. The book was partly inspired by the book Patriarchs and Prophets in which Seventh-day Adventist prophetess Ellen G. White described the impact of the Great flood on the shape of the earth.
Price's work was adapted and updated by Henry M. Morris and John C. Whitcomb Jr. in their book The Genesis Flood in 1961. Morris and Whitcomb argued that the Earth was geologically recent and that the Great Flood had laid down most of the geological strata in the space of a single year. Given this history, they argued, "the last refuge of the case for evolution immediately vanishes away, and the record of the rocks becomes a tremendous witness... to the holiness and justice and power of the living God of Creation!"
20世紀初頭のキリスト教根本主義の勃興は"若い地球の創造論"への興味の復活を見た。1923年に、Seventh-Day Adventistの信者であり、アマチュアの地質学者だったGeorge McCready Priceは、"The New Geology"を執筆して、地質学に対する根本主義のあらわな見方を提示した。この本は、部分的には、Seventh-Day Adventistの予言者Ellen G. Whiteが地球の地形に与えた大洪水のインパクトについて記述した"Patriarchs and Prophets"にインスパイヤされたものである。
Priceの作品は、Henry M. MorrisとJohn C. Whitcomb Jrによって、適宜改作されて、彼らの1961年の本"The Genesis Flood"になった。Henry M. MorrisとJohn C. Whitcomb Jrは地球は若く、大洪水によって1年で大部分の地層が形成されたと論じた。この歴史のもとに、彼らは、これで進化論の最後の天国は消え去り、岩石の記録は生ける神の聖性と正義と創造の力の驚嘆すべき目撃者となると論じた。
1890年出版のEllen White: "The Story of Patriarchs and Prophets As Illustrated in the Lives of Holy Men of Old" [Washington, D.C.: Review and Herald Publishing Association, 1958. First published, 1890.]の7. The Floodと8. After the Floodのあわせて21ページ分がノアの洪水にあてられている。もちろん論拠は示されていない。現在の"若い地球の創造論"につながる記述は:
At this time immense forests were buried. These have since been changed to coal, forming the extensive coal beds that now exist, and also yielding large quantities of oil. The coal and oil frequently ignite and burn beneath the surface of the earth. Thus rocks are heated, limestone is burned, and iron ore melted. The action of the water upon the lime adds fury to the intense heat, and causes earthquakes, volcanoes, and fiery issues. As the fire and water come in contact with ledges of rock and ore, there are heavy explosions underground, which sound like muffled thunder. The air is hot and suffocating. Volcanic eruptions follow; and these often failing to give sufficient vent to the heated elements, the earth itself is convulsed, the ground heaves and swells like the waves of the sea, great fissures appear, and sometimes cities, villages, and burning mountains are swallowed up. These wonderful manifestations will be more and more frequent and terrible just before the second coming of Christ and the end of the world, as signs of its speedy destruction.既に1800年代前半には、地質学の発展により地球6000歳という主張は死滅していた。そして、科学にあわせて聖書を解釈しなおすコンコーディズムという動きが起きていた。しかし、Ellen Whiteはコンコーディズム以前の文献から、ネタを拾ったようだ。
このときに、広大な森林は土砂に埋もれた。これらは、その後に石炭に変化し、現在は広範囲に存在する石炭層を形成し、さらに大量の石油を生み出した。石炭と油は、しばしば発火して、地下で燃える。岩石は熱せられ、石灰岩は燃え、鉄鉱石は溶けた。石灰岩に対する水の作用は、高熱に凶暴さを加えて、地震や火山や炎を伴う災害を引き起こす。炎と水が岩石と鉱物の層に接触し、激しい爆発が地下で起こる。それはくぐもった雷鳴のような音を出す。空気はは熱く、息詰るものになり、続いて火山噴火が起こる。そして、これらの熱い空気に十分な空間がないために、地球自体が揺れ、地表は上下し、海の波のようになり、大きな亀裂が生じ、ときには町や村や燃える山を飲み込む。
その速やかな破壊の徴候として、これらの素晴らしい徴候は、キリストの再臨と世界の終わりの直前にますます頻繁に起きる。
==> 忘却からの帰還:"聖書と科学は一致する"という死屍累々 (1) コンコーディズム以前
この程度のネタだったが、Seventh-Day Adventistの信者であり、アマチュアの地質学者だったGeorge McCready Priceはインスパイヤされて、"The New Geology"を1923年に執筆した。ここから洪水地質学(Flood Geology)という名の創造論が始まった。これが目立った動きにつながったのは、John C. WhitcombとHenry Morrisの1969年出版の"Genesis Flood"[Amazon]である。
ここまでは、ノアの洪水を基軸とする地球6000歳が創造論のメインだったらしい。翌年にHenry MorrisはInstitute for Creation Research (ICR)を設立。洪水地質学は"Creation Science"(創造科学)の名の下に、反進化論を含めたものになった(wiki: Herny Morris)。
創造論の出自は遡っても1890年のEllen Whiteというカルト宗教であったSeventh Day Adventist(wiki:SDA)の中心人物の本どまり。体裁が整うのは1969年の"Genesis Flood"あたりからである。
つまり、創造論の歴史は浅く、またキリスト教の神学などとも何の関係もない。